Sunday, January 11, 2009

Aura Mawi

Semalam aku tak kerja dan tak kemana pun . Duduk di rumah aje, menonton tv dan melayari internet. Seharian dirumah tak pulak terasa boring kerana sambil menonton tv aku menggosok pakaian kerja ku yang dah seminggu tak bergosok. Aku memang suka menggosok dan mngemas rumah tetapi aku tak suka memasak. Aku cukup tak suka bila isteriku minta aku masak. Memasak tu biarlah isteriku yang buat. Kalau dia tak ada rumah aku beli makan kat kedai je. Hentah kenapa aku tak suka kerj-kerja masak memasak ni. Menggosok baju atau mengemas rumah tu tak apa, aku rela hati buat.

Melalui tv1 malam tadi iaitu selepas balik dari surau aku tengok talkshow mengenai perkahwinan Mawi & Ikin. Disamping tu aku selang selikan dengan siaran secara langsung dari saloran tv astro mengenai majlis persandingan mereka.

Bertuah sungguh Mawi dan Ikin perkahwinan mereka mendapat liputan yang eklusif dari kedua-dua tv dan ditaja dengan kos yang begitu mahal sekali bagaikan majlis perkahwinan anak raja. Siapa sangka Mawi yang sebelum ini hanya anak peneroka Felda yang serba kekurangan berubah berubah menjadi sleberiti yang menjulang dipersadana seni. Siapa yang tak mengenal Mawi, kecil besar, tua muda semuanya kenal. Tuah ayam nampak di kaki tetapi tuah Mawi ada di mana pula?

Tuah Mawi sebenarnya ada pada media dan tuah media pula ada pada Mawi. Ketika menjadi pelajar AF nama dan isu mengenai Mawi telah mula disensasi oleh media dan lebih disensasikan lagi setelah menjadi juara AF. Bukan sedikit keuntungan yang diperolehi media melalui Mawi dan bukan sedikit juga keuntungan yang diperolehi oleh Mawi melalui media. Tanpa media nama Mawi tak kan ke mana dan tanpa Mawi pula hilanglah salah satu punca pendapatan media.
Lantaran itu tak hairanlah majlis perkahwinan Mawi tersebut mendapat tajaan yang bukan sedikit dari media dan turut ditaja oleh pihak-pihak yang berkepentingan. Meriah dan hebat sekali majlis perkahwian yang gilang gemilang itu.Bertuah sungguh nasib Mawi bukan semua artis mendapat tajaan yang begitu hebat. Memang benarlah Mawi mempunyai aura yang sukar ditandingi oleh artis-artis yang ada pada masa ini selain dari Datuk Siti Nurhaliza.

Berbalik kepada talkshow di tv1 yang dipengerusikan oleh Roshamnor berkaitan dengan isu penajaan persandingan Mawi tersebut saya tertarik dengan satu cadangan yang diutarakna oleh seorang pemanggil. Antara lainnya kalau tak silap saya pemanggil tersebut turut menyentuh tentang isu kesengsaraan umat Islam di Gaza. Katanya kalau penaja sanggup menaja beratus-ratus ribu ringgit perkahwian Mawi itu kenapa tidak wang sebanyak itu disalurkan kepada umat Islam yang sedang diganyang di Gaza tersebut. Saya rasa Mawi pun boleh menggunakaan auranya melobi media masa menghulurkan derma jutaan ringgit kepada umat Islam di Gaza.

Saya percayaMawi juga boleh mengumpulkan beratus ribu peminatnya menghulurkan derma kepada tabung Gaza tersebut. Ayuh Mawi! sahut cabaran saya sementara aura anda sedang membara.

Kepada kita semua ingatlah sebelum kita mendapat nasib yang sama seperti sauadara kita di palestin sana. Ingatlah dalam kita tidor lena saudara seagama kita di sana diratah dan dirobek oleh tentera yahudi durjana.

2 comments:

aPuN said...

memasaklah best!

Harimau-Menaip said...

Terkadang, jengkel juga saya melihat persandingan yang terlampau semacam itu Tuan.

Salam Blogawan.