Tuesday, January 13, 2009

Kesah dan Tauladan

Sewaktu aku menulis blog ni,aku baharu sahaja balik dari Mahkamah Tinggi Jln Duta, Kuala Lumpur. Dah lama aku tak ke Mahkah Tinggi mengadap Yang Arif Hakim. Semasa akau di Melaka dulu boleh dikatakan setiap hari aku ke Mahkamah Tinggi. Kali terakhir aku keMahkamah Tinggi ialah di Mahkamah Tinggi Temerloh iaitu setahun yang lepas. Pagi ni awal-awal lagi iaitu jam 7.20am aku dah bertolak ke Mahkamah. Aku suka pergi awal sebab senang nak dapat parking, lagi pun kalau bertolak lambat nanti takut sampai lewat . Mahkamah mula bersidang jam 9.00am.
Kalau lambat nanti tentu kena marah dek Hakim, malu. Soal kena marah dek Hakim ni perkara biasa bagi pengamal undang-undang. Ada seorang Pendakwaraya cakap dengan aku kalau Hakim yang suka marah-marah tu biarkan saja, kalau sehari dia tak marah tu tentu ada tak kena bagi dia.

Apa-apa pun aku tak mahu kena marah cukuplah sekali dulu kena marah iaitu mula-mula aku appear di hadapan Hakim di Mahkamah Tinggi Melaka kira-kira 12 tahun yang lalu. Silap aku juga sebab aku tak bangun berdiri bila dia tanya nama aku. Aku terlupa nak bangun ketika menjawab soalannya apalagi bertempiklah Yang Arif tu. "bangun!!! bila bercakap dengan saya" menempik kearah ku dalam mahkamah. Apa lagi terketar-ketar lah aku dibuatnya, berdiri rasa tak jejak kaki dan bangun pohon maaf tergagap-gagap. Lepas kena marah tu aku takut nak ke Mahkamah tapi terpaksa kerana itu tugas orang-orang seperti aku rela di marah.

berbalik kepada cerita mahkamah ni. Ini ada satu cerita. Cerita ni cerita lawak aje tapi ada mesej.

Dalam satu perbicaraan di mahkamah seorang petuduh (OKT) iastu seorang India esett telah dituduh melanggar lampu isyarat. Ketika petuduhan dibaca ... kamu polan bin polan pada sekian haribulan jam dan waktu telah melakukan kesalahan dibwah akata... seksyen...iaitu melanggar lampu isyarat di simpang empat disekian tempat.... setelah habis petuduhan dibacakan hakim pun bertanya kepada OKT tadi mengaku salah atau tidak.
maka dijawablah oleh OKT tadi " saya tidak mengaku salah tuan hakim"
"Sebab" tanya Hakim tu.
OKT pun menjawab " mana ada saya langgar itu lampu isyarat, saya cuma takda berenti saja tuan hakim"
kah kah kah semua orang dalam mahkamah pun pecah perut ketawa dan hakim pun terbeliak matanya. Dipendekkan cerita OKT pun terlepas sebab pihak polis tersalah tuduh.

No comments: