Wednesday, January 7, 2009

waktu yang berlalu

Begitu pantas masa berlalu tanpa dapat dipintas dan tak dapat berundur kembali. Ia berlalu mencatat sejarah dan merkamkan seribu kenangan silam, suka duka dalam hidup. Andainya waktu itu boleh ku undurkan kebelakang akan ku anjak ia kezaman remaja, zaman persekolahan ku dulu yang penuh dengan memori indah yang kini tinggal menjadi nostaljia. Tapi tiada siapa pun mampu melakukannya.

Diam tak diam kini dah 52 tahun usiaku. Sudah tua aku rupanya, rambut dan janggut pun dah banyak yang berwarna puteh. Hentah berapa lama lagi aku akan hidup aku pun tak tahu. Namun kesempatan yang ada ini biarlah ku rakamkan apa sahaja yang terlintas di hatiku. sewaktu aku menulis ini aku berada di pejabatku di Tingkat 13 Bng MRCB, Shah Alam. Aku baru sahaja bercakap telefon dengan kawan lama yang dah 30 tahun lebih terputus hubungan. Mulanya aku bercakap telefon dengan Md Noh Samsudin dan kemudiannya dengan Abd Rahman Hj Habib. Semalam pula aku bercakap telefon dengan Idris iatu adik kepada Abd Rahman. Ketiga-tiga mereka adalah kawan lepak aku semasa aku bersekolah di Kuala Pilah dari tahun 1970-1974 dahulu. Md Noh dan Rahman pada mulnya tak dpat mengenali suara aku tetapi setelah aku memperkenalkan diri dan flashback kenangan lama mereka terkejut bagaimana aku dapat nombor telefon mereka. Panjang perbulan kami mengimbau kembali zaman persekolahan juga sewaktu aku tinggal di Kampong Bemban, Senaling, Kuala Pilah , Negeri Sembilan. Apa lagi berdekahlah ketawa kami. Apa tidaknya zaman kenakalan kami bukan sahaja melepak dan menjerit-jerit menyanyi setiap malam di tepi jalan, sampai orang kampong pun naik marah. Cerita sama-sama curi merokok, hisap ganja, curi sigrap ha..ha.. semuanya buat. kacau budak cina pun ada. Kena hambat dek polis sebab tonggengkan bontot kearah kerta polis yang lalu adalah peristiwa yang tak kan dapat ku lupakan. aku masih ingat lagi pada malam itu bagaimana kami semua susup sasap berlari dalm gelap dikejar polis tapi selamat walupun badan melecet dicakar lalang. Sungguh nakal kami waktu itu.

Selepas tamat tingkatan lima aku tak lagi tinggal bersama kak long di Bemban, aku Ke Kuala Lumpur membawa haluan sendiri. Sejak itu aku tidak lagi bertemu dengan semua kawan-kawan di Bemban tersebut. Idris cuma aku temui sewaktu dia belajar undang-undangtahun dua di UM dan Md Noh pula sewaktu aku sama-sama kerja telfon operataor dari tahun 1978 hingga 1980 di KL. Selepas itu kami benar-benar terputus hubungan sehinggalah ditakdirkan tuhan nak jadi ceritanya pada suatu hari iaitu sewaktu aku menghadiri kursus penyiasatan dan Pendakwaan pada 29.4.2008 aku duduk semeja makan tengahari dengan Ketua Pengarah ku (KPI) iaitu Puan Hasnah Dato Hashim dan juga dengan beberapa pegawai kanan yang lain. Sambil menjami selera itu kami saling berbual dan dari perbualah itu puan Hasnah ada menyatakan yang suaminya orang Senaling , Kuala Pilah. Berdetik hatiku mengatakan jangan-jangan dia tu isteri kawan ku Idris Hj. Habib kerana si idris tu dulu peguam tentu isterinya pegawai undang-undang. tekaan itu benar-benar tepat apabila pada suatu hari iatu dua hari( sebelum aku ditukarkan dari Temerloh Ke shah Alam aku menelefon Puan Hasnah berkaitan dengan pertukaran tersebut. Melalui kesempatan itulah aku memberanikan diri bertanyakan tentang suami beliau dan tepat sekali suami beliau adalah Idris Hj. Habib kawan sekolah ku dulu. Melalui beliaulah aku dapat nombor telefon suaminya dan dari suaminya lah aku dapat nombor telefon Rahman dan Md Noh. Kini ketiga-tiga mereka telah berkeluaraga. Md Noh dah pun bercucu sama seperti aku. Rahman dan Idris masih belum bercucu lagi. Kini puan Hasnah bukan lagi ketua jabatan ku kerana beliau telah pun bertukar naik pangkat jusa A sebagai Pendaftar Mahkamah Pesekutuan.

Kini masa terus bergerak pantas kehadapan.....

1 comment:

ab. said...

Jang Kobau dah Tumbang, .....
bilo nak panggil kawan2
ceto lamo kembali dalam konangan..
di topi jalan di kampong Bomban....
menongeng kek keta polisi koja ekau dgn Keri, Idris, Sabri. Said.. he he

Tu Sumo lah tu...